- Jak má vypadat životopis
- Tvoříme životopis krok po kroku
- Životopis ke stažení
- Tipy a triky při psaní životopisu
- On-line generátor
- Motivační dopis
- Strukturovaný životopis
- Jak napsat životpis
- Nástup do zaměstnání
- Pracovní kariéra
Anketa
Průvodní dopis k životopisu
Pokud se ve svém zaměstnání necítíte dobře a zdá se Vám, že máte na mnohem lepší místo, nečekejte ani minutu a jděte za svým snem. Když pozorně prostudujete nabídku volných míst, zjistíte, že je jich na trhu dostatek. Čeká Vás tedy řada výběrových řízení, které mají jedno společné. Předchází jim průvodní dopis. Nejedná se o nic jiného, než o motivační dopis, který je mnohem osobnější, než životopis. Průvodní dopis obsahuje informace nejen o Vás, ale také Vaše myšlenkové pochody. Jeho hlavním obsahem by totiž měly být Vaše názory na místo, o které stojíte a osobní názor na to, jak chod ve firmě zlepšit a podobně. Průvodní dopis je základním kamenem úspěchu při žádosti o místo. Mistrovsky napsaný průvodní dopis Vás dostane do zaměstnání, o kterém byste jindy a ni nesnili.
Z čeho se skládá průvodní dopis
Každý průvodní dopis má určitou formu, které byste se měli držet. Je jasné, že každý píše svůj průvodní dopis individuálně s ohledem na zaměstnání, o které se uchází, ale je třeba dodržet základní věci. Na úvod napište informace o sobě, tedy Váš věk a dosažené vzdělání. Postupně můžete přejít k hlavní části, bez které by byl průvodní dopis bezcenný. A to je důvod, proč by Váš potencionální zaměstnavatel měl dát práci zrovna Vám. V tomto bodě se můžete bez obav rozepsat. Nepište román, ale přesné informace, které by měly zaujmout. Průvodní dopis je hlavně o Vaší motivaci pracovat a Vy máte jedinečnou šanci ukázat, že jste tím pravým, kdo by měl práci dostat.
Průvodní dopis jako vzor
Pokud si stále nejste jistí, jak by měl průvodní dopis vypadat, můžete si stáhnout jeho vzor. Na internetu jich je spousty, nebojte se jich stáhnout více a všechny pročíst. Možná se Vám budou hodit určité obraty, které obsahuje nejeden průvodní dopis. Vždy však do toho svého vložte kus sebe.
Proč je průvodní dopis důležitý?
Váš životopis můžete samozdřejmě zaslat i bez průvodního dopisu, ale životopis doplnění o kvalitní průvodní dopis zaujme personalistu mnohem více.
V životopise byste měli přehledně a stručně informovat o Vašich faktech (znalosti, zkušenosti, dovednosti, praxe, ...). Ovšem průvodní dopis sděluje, proč právě vy byste měli být tím ideálním člověkem na dannou pozici ve firmě. Napíšete-li kvalitní průvodní dopis, vzbudíte u personalisty větší zájem. Cílem průvodní dopisu je tedy více zaujmout a nechat se pozvat na úvodní pohovor.
Do průvodní dopisu uvádíme věci, které se do životopisu nehodí. Cíle ve Vašem profesním životě a čeho plánujete dosáhnout.
Tři druhy průvodních dopisů
Podle způsobem jakým hledáte práci, doporučujeme použít typ průvodního dopisu:
1. Reakce na vypsané výběrové řízení.V inzertních novinách, na internetu, nebo nabídkou personální agentury jste se dozvěděli o pracovní pozic. Nyní víte, jakou pozici se firma chystá obsadit a znáte také její požadavky. V průvodním dopise byste měli sdělovat především Váš zájem o konkrétní pozici s důvody které personalistu utvrdí že právě Vy jste ideálními kandidáty.
2. Oslovujete více firem, ve kterých byste měl zájem pracovat
Nevíte, zda-li firmy které oslovujete mají zájem o nové zaměstnance, ovšem Vy si myslíže že máte co nabídnou, tedy proč to nezkusit. Do průvodního dopisu tedy uveďte jaký byste měli přínost pro firmu a přestavu co byste chtěli dělat. Nezapomeňte požádat o osobní setkání ve firmě, třeba se trefíte do okamžiky kdy firma zvažuje přijetí nového zaměstnance. Díky tomuto máte velice dobrou šanci na přijetí díky téměř žádné konkurenci mezi uchazeči.
- Dopis adresujte konkrétnímu adresátovi - nejlépe člověku, který rozhoduje o Vámi zvoleném cíli.
- Neposílejte příliš mnoho dopisů naráz ve stejném sektoru - nepůsobí to důvěrihodně, pokud by se to mezi firmami rozkřiklo.
3. Máte důvěrné informace že firma hledá člověka Vašich vlastností
Podobně jako v předchozím bodě vypište vaše cíle a možnosti. Zároveň můžete uvést že víte o volné pozici a tedy chcete se o tuto pozici ucházet.
Jak má vypadat průvodní dopis
Forma
- Nepište průvodní dopis na více než jednu stranu.
- Průvodní dopis směřujte vždy na konkrétní pozici - zaměstnání. NIKDY nepoužívejte "univerzální" průvodní dopis!
- Průvodní dopis musí mít standardní formát obchodního dopisu.
- Vytištěný průvodní dopis zaslaný poštou nesmí mít žádný žádné šmouhy od nečistot, nebo špatně viditelný kvůli docházejícímu toneru.
Obsah
- Dopis musí musí zaujmout. Pro každou konkrétní nabídku, o kterou usilujete, napište originální průvodní dopis. Obsah sestavte přímo "na míru" dané firmě a konkrétní pozici.
- Používejte jasný a stručný text, bez pravopisných chyb a dejte pozor na překlepy.
- Buďte sebevědomí, ale nebudte arogantní. Nebuďte negativní.
- V první odstavci uvedte konkrétní důvod, proč píšete, a měl by vzbudit pozornost adresáta.
- Nepoužívejte: "jak můžete vidět z přiloženého životopisu." je to plýtvání místem.
- Adresujte dopis pokud možno konkrétní osobě.
- Ideální pokud v danné firmě znáte nějakou konkrétní osobu a můžete ji v průvodním dopise uvést.
- Zkuste se na napsaný dopis podívat s nadhledem a pohledem zaměstnavatele.
Jak vytvořit průvodní dopis - krok po kroku
Základní kostra dopisu může vypadat takto:- Adresát
- Datum
- Oslovení
- Úvod (jeden odstavec)
- Jádro sdělení (jeden až dva odstavce)
- Závěr (jeden odstavec)
- Podpis
- Vynechte zdvořilostní fráze a ihned přejděte k věci. Personalisté nemají čas na "omáčku" ale zajímají je fakta proč se na ně obracíte.
- Uvedte přesně jaká pozice Vás zaujala a o jakou práci se chcete ucházet. Budte konkrétní.
- Zde uvedte odpověd zaměstnavateli na otázku proč právě Vás by měl přijmou. Napište proč se na tuto pozici hodíte.
- Napište vaše dovednosti které váš předchozí zaměstnavatel oceňoval a věci ve kterých jste dobří, ale nemohli jste se realizovat.
- Popište co můžete firmě nabídnout a udělat pro ni, než popisovat co od firmy požadujete Vy.
- Nezapomeňte požádat o osobní setkání.
- Můžete projevit inicitativu a aktivnost tím že uvedte kdy budete zaměstnavatele znovu konktaktovat ohledně vyhodnocení Vaší žádosti. Ovšem pozor na přehnanou iniciativu!
- Uveďte jak a kdy Vás mohou kontaktovat.